W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Shootersss

Aktualności

Eko-mobilność w subregionie konińskim: projekt na miarę XXI wieku

2023-11-22 09:00:00

Eko-mobilność w subregionie konińskim: projekt na miarę XXI wieku

Ekologiczne autobusy wodorowe, jeden wspólny bilet miesięczny na przejazdy autobusami MZK, PKS i pociągami Kolei Wielkopolskich, płynna jazda samochodami po Koninie dzięki nowej organizacji ruchu, budowa nowoczesnego węzła przesiadkowego przy konińskim dworcu PKP - to tylko niektóre z założeń projektu pt. „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”.

Rewolucja w transporcie

Można powiedzieć, że będzie to rewolucja w organizacji transportu publicznego w regionie konińskim. Dzięki szerokiej współpracy samorządów Konina, Koła, Turku i Słupcy oraz konińskich spółek MZK i PKS powstał projekt oparty na ekologicznych rozwiązaniach, który ma poprawić komfort naszego życia i ułatwić poruszanie się po regionie.

Projekt będzie realizowany od II kwartału 2024 roku, jego finał zaplanowano na koniec 2027 roku. Wartość przedsięwzięcia oszacowana została na około 220 milionów zł. Jego realizacja będzie możliwa dzięki wsparciu z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, z którego mogą korzystać regiony węglowe przechodzące zmiany gospodarcze. 70% wydatków, czyli 154 miliony, stanowić ma dofinansowanie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, 15% jest wsparciem z budżetu państwa, pozostałe 15% to środki własne.

Przebudowa systemu organizacji transportu

KONIN

· Zakup 10 autobusów wodorowych dla potrzeb komunikacji miejskiej.

· Budowa na terenach inwestycyjnych miasta zajezdni autobusowej z infrastrukturą do produkcji, tankowania i przechowywania wodoru, z samowystarczalnym energetycznie budynkiem zajezdni, a więc wyposażonym w panele fotowoltaiczne oraz w pompę ciepła.

· Rozbudowa systemu informacji pasażerskiej na przystankach w głównych węzłach przesiadkowych na terenie subregionu konińskiego oraz rozbudowa systemu wspólnego biletu dla MZK, PKS i Kolei Wielkopolskich.

Wdrożenie Inteligentnych Systemów Transportowych. Wprowadzenie ich będzie realizowane w następujących obszarach:
- Strefy Płatnego Parkowania, Miejskie Płatne Parkingi, inne parkingi publiczne. System informacji parkingowej pozwoli zarządcy miejsc parkingowych kontrolować na bieżąco wykorzystanie miejsc postojowych
i sprawdzić historię parkowania, planować strefy ograniczonego i płatnego postoju
- koordynacja sygnalizacji świetlnych z priorytetem dla komunikacji zbiorowej oraz pomiary natężenia ruchu. Dzięki takim rozwiązaniom ruch po miejskich ulicach stanie się płynny, a kierowcy będą mogli poruszać się po mieście bez potrzeby ciągłego zwalniania czy przyspieszania. Zmniejszy się w ten sposób zużycie paliwa oraz ilość wytwarzanych szkodliwych substancji, a poprawi przepustowość ulic.

Dzięki wyposażeniu autobusów w lokalizatory GPS, będzie można nadawać pojazdom komunikacji miejskiej priorytet przejazdu poprzez ustawienie odpowiedniego czasu dla zielonego i czerwonego światła.

· Budowa lub przebudowa istniejących dróg pieszo-rowerowych w Koninie, które prowadzić będą do węzłów przesiadkowych lub łączyć się z innymi drogami rowerowymi.
Przewidywana długość budowanych dróg pieszo-rowerowych wynosi
ok. 1,5 kilometra. Powstaną one w ciągu ul. Aleje 1 Maja oraz
ul. Popiełuszki, aby stworzyły zintegrowany system dróg rowerowych w Koninie.

· Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Koninie. Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji zielone przystanki MZK i PKS, stojaki i wiaty dla rowerów, samoobsługową stację naprawy rowerów. Zainstalujemy energooszczędne oświetlenie, przebudujemy drogi, zorganizujemy zielone enklawy z ławkami i roślinnością.

KOŁO

· Budowa parkingu przy dworcu PKP w Kole (wraz z oświetleniem, wiatą na rowery, samoobsługową stacją naprawy rowerów).

SŁUPCA

· Modernizacja dworca PKP zakłada stworzenie wspólnego węzła przesiadkowego, budowę parkingu dla samochodów i rowerów m.in. z oświetleniem, odwodnieniem i wykorzystaniem retencji wody w oparciu o elementy zielono-niebieskiej infrastruktury.

TUREK

· Budowa dworca PKS wraz z parkingami, oświetleniem i niezbędną infrastrukturą. Dostosowanie dróg w okolicy dworca do potrzeb transportu zbiorowego, modernizacja istniejących przystanków lub budowa nowych.

Wszystkie wskazane działania będą objęte również działaniami edukacyjno-promocyjnymi zwiększającymi wiedzę mieszkańców na temat niskoemisyjnego transportu publicznego.

- Rozwój transportu publicznego i indywidualnego przyczyni się do budowy nowoczesnego, dostępnego i dostosowanego do potrzeb mieszkańców systemu komunikacji regionu. Co ważne, inwestycje realizowane będą z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zakup autobusów wodorowych, budowa zajezdni samowystarczalnej energetycznie oraz stacji tankowania wodoru w Koninie to inwestycja w ekologię wynikająca z potrzeb czasów, w których żyjemy – mówi Piotr Korytkowski, Prezydent Miasta Konina


Materiał przygotował: Urząd Miejski w Koninie

Zdjęcia: Miejski Zakład Komunikacji w Koninie



Eko-mobilność w subregionie konińskim: projekt na miarę XXI wieku
Eko-mobilność w subregionie konińskim: projekt na miarę XXI wieku