W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar do 30.12.24

Aktualności

Prywatna firma będzie zarządzać mostem na Trasie Warszawskiej przez 20 lat?

2023-04-17 11:12:23
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Prywatna firma będzie zarządzać mostem na Trasie Warszawskiej przez 20 lat?

Miasto przymierza się do przebudowy mostów nad Wartą w ciągu Trasy Warszawskiej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jak zapewniają władze Konina, nie będzie się to wiązać z uiszczaniem żadnych opłat przez mieszkańców.

W tej chwili most po stronie wschodniej jest zwężony dla ruchu samochodów ze względu na zły stan techniczny. Ale na remont czeka też ten po drugiej stronie. Na to jednak potrzeba pieniędzy, których w kasie miasta nie ma. Łącznie potrzeba około 90 milionów złotych. – To pierwsze takie nasze wyzwanie – mówił Piotr Korytkowski, prezydent Konina, podczas konferencji prasowej w magistracie. Remont ma być wykonany bowiem w partnerstwie publiczno-prywatnym. – Jest to mechanizm możliwy do sfinansowania przez partnera prywatnego. Nieczęsto się to zdarza, że w samorządach tego typu wyzwania są podejmowane – mówił prezydent Korytkowski. – Mamy opinie zewnętrznych doradców, że ta inwestycja najbardziej, spośród wszystkich przeanalizowanych, nadaje się do takiego sposobu finansowania. Chcemy wyłonić partnera, który wyłoży pieniądze, a miasto zapłaci w perspektywie wielu lat.

Dodajmy, że nasz samorząd trzykrotnie ubiegał się o wsparcie w ramach Polskiego Ładu na remont tej części Trasy Warszawskiej, jednak odpowiedź była negatywna. – Natomiast czas nagli i musimy znaleźć rozwiązanie, więc to zrobiliśmy! – dodał prezydent Konina. Na najbliższej sesji przedstawi radnym projekt uchwały w tej sprawie. – Liczę, że po przeprowadzeniu takiego przetargu, a już wiemy, że są firmy zainteresowane takim sposobem realizacji inwestycji, ta kwota określona kiedyś na 91 milionów będzie niższa – mówił Piotr Korytkowski. Jak stwierdził jego zastępca Paweł Adamów, miasto posiada analizę finansową, z której wynika, że realizacja tego zadania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) jest tańsza niż, gdyby odbywało się to w formie przetargu. – Wykonawca jest w stanie zaciągnąć zobowiązania finansowe taniej, albo posiada kapitał, niż robiłoby to miasto – dodał Paweł Adamów. – To, że wchodzimy w PPP przy Trasie Warszawskiej nie wyklucza naszych dalszych starań o dofinansowanie. Jeśli je otrzymamy, ono umniejszy nasze zobowiązanie w stosunku do prywatnego podmiotu.

A co będzie miał z tej inwestycji ten prywatny partner? – Wybuduje nam most i od konkretnego roku, załóżmy od 2026 roku, przez pewien okres miasto będzie co roku płaciło stałą opłatę za dostępność. Po zakończeniu tego czasu podmiot prywatny przekazuje z powrotem most miastu, bo w tym czasie on nim zarządza. Ma zapewnić w tym czasie pełny dostęp do tego obiektu i odpowiadać także za jego utrzymanie – mówił Paweł Adamów. O jakim czasie mowa? Założeniem jest 20 lat. – To jest długa perspektywa czasu! – dodał Piotr Korytkowski.

Jeśli radni zaakceptują to rozwiązanie, magistrat złoży wniosek do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie dofinansowania doradcy, który pomoże przeprowadzić przetarg w ramach PPP.

Miasto obecnie ma zgodę na użytkowanie mostu wschodniego (zwężonego) do końca czerwca 2023 roku z możliwością przedłużenia. – Tak mi się wydaje! – dodał prezydent Korytkowski. – Gdybyśmy teraz nic nie robili tylko oczekiwali na dofinansowanie, jest naprawdę bardzo duże ryzyko, że w czerwcu ten most zostałby całkowicie zamknięty – powiedział wiceprezydent Adamów. – To nasze działanie jakoś uspokoją nerwowość inspektora – stwierdził Piotr Korytkowski.

Władze miasta zapewniają też, że w związku z taką formułą inwestycji mieszkańcy nie będą musieli uiszczać żadnych opłat za przejazd. – Na pewno myta nie będziemy brali! – dodał prezydent Konina.




Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





zaza
Czerwone świnie najpierw doprowadziły most do ruiny podobnie jak amfiteatr a teraz kombinują jak załatwić sobie łapówki w końcu żaden inwestor nie daje kasy za darmo. Będzie chciał później sprzyjających decyzji miasta. PO-SLD niech zaczną zarządzać miastem sprawnie z zyskiem a nie jak teraz tylko drenują i obsadzają prymitywami stołki.
Precz z anglicyzacją
Wierzą władzy czy to miejscowej czy rządowej tylko naiwni. Opłaty będą. Nie po to prywatne przedsiębiorstwo wyłoży pieniądze na naprawę, by nie brać z tego myta. Pewnie będą bramki jak na autostradzie z paniami w budce. Ale jak wróci to myto to znak, że wraca średniowiecze.
Sofix
5000000 miesiecznie ?
Tomasz Nawrócony
A w komentarzach 3 / 4 wysrywy pisowskich nieudaczników.Psycha siada od tych " mądrości" prosto ze wsi.
Sygnalizacja
Kto z tych niedorobionych urzednikow wpadl na pomysl wlaczenia sygnalizacji swietlnej w nocy !! poza tym jest zle ustawiona bo priorytet maja pojazdy widmo innym pojazdom przy dotarciu do pustego skrzyzowania nagle zalacza sie czerwone !