W sprawie ruchliwego skrzyżowania Trasy Bursztynowej z ulicą Zagórowską do prezydenta Konina interpelację skierował radny Bartosz Małaczek. Jak informuje, w ostatnim czasie kilkukrotnie kontaktowali się z nim mieszkańcy zwracając uwagę na liczne wypadki i kolizje drogowe na drodze krajowej nr 25, a w szczególności właśnie na tym skrzyżowaniu. Czy jest szansa na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu? Jest odpowiedź Piotra Korytkowskiego.
– Mimo iż na skrzyżowaniu znajduje się zsynchronizowana sygnalizacja świetlna uprawniająca użytkowników ruchu drogowego do bezkolizyjnych skrętów, a na danym odcinku skrzyżowania obowiązuje ograniczenie prędkości do wymaganych 50 km/h, to brawura niektórych kierowców i niedostosowanie przez nich prędkości skutkuje niekiedy ludzkimi tragediami – czytamy w interpelacji radnego Małaczka. Chce uzyskać informację od prezydenta między innymi, czy skrzyżowanie jest objęte monitoringiem miejskim, a także, czy miasto ma dodatkowe możliwości zwiększenia bezpieczeństwa w tym obszarze i, czy poczyniono w tym kierunku działania?
Jak informuje prezydent Korytkowski, zgodnie ze statystykami ze zdarzeń drogowych Komendy
Miejskiej Policji w Koninie w latach 2018-2021 na tym skrzyżowaniu doszło do 7
wypadków i 17 kolizji. – W tym czasie ZDM w Koninie w ramach poprawy
bezpieczeństwa na skrzyżowaniu, już w 2017 roku, wystąpił z wnioskiem do
Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Poznaniu o montaż fotoradaru
prędkości z rejestratorem przejazdu na czerwonym świetle (kierunek Konin-Stare
Miasto). Ze względu na ograniczone środki WITD wniosek nie został rozpatrzony.
Ponadto należy nadmienić, że rejon skrzyżowania (sygnalizacja świetlna,
oznakowanie poziome, oznakowanie pionowe, urządzenia BRD) kontrolowany jest na
objazdach, a wszystkie bieżące usterki są usuwane niezwłocznie. Urządzenia
drogowe są sprawne technicznie, czytelne i dobrze widoczne – odpowiada prezydent
Konina. – W 2020 wprowadzono w tym rejonie zmianę organizacji ruchu, polegającą
na ograniczeniu prędkości do 70km/h (od strony Mostu Unii Europejskiej),
wymieniono sygnały świetlne w komorach sygnalizatorów na LED, co znacznie
poprawiło widoczność sygnalizacji w każdych warunkach oraz zdecydowanie
zmniejszyło awaryjność.
Należy pamiętać, iż przejeżdżając przez tarczę skrzyżowania, zarówno na relacji
podporządkowanej, jak i głównej należy zachować szczególną ostrożność. Tym samym
to poszczególni uczestnicy ruchu drogowego podejmują własne decyzje z pełną
świadomością odpowiedzialności, co do swojego zachowania w ruchu drogowym.
Z odpowiedzi Piotra Korytkowskiego dowiadujemy się również, że rejon skrzyżowania Trasy Bursztynowej z ulicą Zagórowską nie jest objęty monitoringiem, a ze względu na kategorię dróg w tym miejscu (skrzyżowanie drogi krajowej z powiatową) nie ma możliwości wprowadzenia innych rozwiązań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego niż te, które już są zastosowane.