W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
OK Yassumi

Aktualności

Zapotrzebowanie na wodę - ile powinno się pić wody?


(Artykuł pozaredakcyjny)
2022-01-22 12:01:35
Zapotrzebowanie na wodę - ile powinno się pić wody?

Właściwe nawodnienie organizmu jest podstawą utrzymania wielu funkcji fizjologicznych. Regularne dostarczanie płynów, przede wszystkim wody będzie odpowiadać za utrzymanie optymalnej gospodarki wodno-elektrolitowej, prawidłową gęstość krwi, czy usuwanie zbędnych metabolitów. Ile należy pić wody?

Dlaczego picie wody jest ważne?

Na wstępie należy podkreślić, że wszystkie organizmy żywe ze świata fauny i flory, potrzebują wody, aby przetrwać. Organizm człowieka w około 60-80% składa się z wody. Najwięcej wody znajduje się w płynach ustrojowych, głównie w krwi. Woda stanowi skład mięśni, skóry, mózgu, płuc i nerek.

Picie wody - co daje?

  • Woda wchodzi w skład komórek i tkanek organizmu, wypełnia przestrzenie międzykomórkowe;
  • odpowiednie nawodnienie umożliwia wymianę gazową w organizmie (transport tlenu i dwutlenku węgla);
  • dzięki wodzie możliwe jest przenoszenie składników odżywczych do tkanek;
  • odpowiedni poziom wody utrzymuje gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu;
  • woda jest rozpuszczalnikiem dla witamin hydrofilnych (witaminy z grupy B, witamina C);
  • dzięki wodzie możliwe jest usuwanie zbędnych produktów przemiany materii;
  • woda wspomaga proces przyjmowania i trawienia pokarmów;
  • odpowiednie nawodnienie przeciwdziała powstawaniu zaparć;
  • woda wspiera utrzymanie prawidłowej temperatury organizmu;
  • obecność wody w składzie ciała pełni funkcję ochronną, amortyzując urazy mechaniczne.

Spożywanie wody jest bardzo istotne z punktu widzenia przyjmowania i trawienia pokarmów. Trawienie rozpoczyna się już w jamie ustnej, gdzie dzięki ślinie możliwe jest formowanie kęsa pokarmowego i połykanie. Zwartość amylazy ślinowej, która wykazuje działanie enzymatyczne, umożliwia pierwszy rozkład przyjmowanych węglowodanów. Odpowiednie nawilżenie błon śluzowych umożliwia przesuwanie pożywienia wzdłuż pasażu przewodu pokarmowego. Odpowiednia zawartość wody w organizmie umożliwia powstawanie masy kałowej i właściwą konsystencję stolca. Tym samym wspiera prawidłowe wypróżnianie i nie dopuszcza do powstawania zaparć.


Zapotrzebowanie na wodę - ile pić wody?

Picie wody jest ważne, jednak wiele osób zadaje sobie pytanie ile przyjmować płynów w ciągu dnia, aby prawidłowo nawodnić organizm. Istnieją też specjalne kalkulatory, dzięki którym będziemy w stanie wyliczyć dokładne zapotrzebowanie na wodę.

Zapotrzebowanie na wodę będzie zależało od osobniczych i środowiskowych parametrów takich jak:

  • wiek;
  • płeć;
  • masa ciała;
  • stan fizjologiczny;
  • skład ciała (udział masy mięśniowej i tkanki tłuszczowej);
  • poziom aktywności fizycznej;
  • skład diety (udział poszczególnych makroskładników);
  • temperatura otoczenia i klimat.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, które wpływają na zapotrzebowanie organizmu, trzeba wiedzieć, że wyższe zapotrzebowanie na wodę wykazują mężczyźni. Dodatkowo im wyższa masa ciała tym wody należy spożywać więcej, w przybliżeniu należy pić 30 ml wody na 1 kilogram masy ciała.

Więcej wody będą przyjmować kobiety ciężarne i w trakcie laktacji. Należy także zadbać o zwiększone spożycie płynów w przypadku podniesionej temperatury ciała tj. podczas uprawiania aktywności fizycznej lub w przebiegu chorób z wysoką gorączką. Podobnie jest, gdy przebywamy w gorącym klimacie, wówczas więcej pocimy się i należy zadbać o właściwy poziom nawodnienia.

Skład diety, a zapotrzebowanie na wodę

Zapotrzebowanie na wodę wzrasta wraz z podniesieniem kaloryczności diety, gdyż woda bierze czynny udział w metabolizowaniu składników odżywczych.

Od czego zależy zapotrzebowanie na wodę?

  • Więcej wody należy przyjmować również, stosując diety wysokobiałkowe ze względu na zwiększone wydalanie metabolitów białkowych wraz z moczem.
  • Dieta wysokotłuszczowa będzie podobnie wpływać na zwiększenie diurezy, gdyż organizm będzie wydalał ciała ketonowe powstałe w wyniku przemian energetycznych kwasów tłuszczowych.
  • Dieta wysokowęglowodanowa sprzyja obniżeniu zapotrzebowania na wodę.
  • Nadmierna ilość błonnika pokarmowego przyjmowanego wraz z pożywieniem będzie wpływać na zwiększenie strat wody wraz z kałem.
  • Większe zapotrzebowanie na wodę wykazuje organizm przy wysokim spożyciu sodu, czyli słonej żywności.
Nadmierne spożycie wyrobów alkoholowych będzie wpływać na zwiększoną diurezę i tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na wodę
Zapotrzebowanie na wodę - ile powinno się pić wody?
Zapotrzebowanie na wodę - ile powinno się pić wody?




Śledź nas na