W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Budowa linii kolejowej Konin-Turek jest cały czas „w grze”

2021-03-03 18:29:15

Budowa linii kolejowej Konin-Turek jest cały czas „w grze”

Wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskodawcami programu Kolej Plus, była czwartym spotkaniem w sprawie realizacji II etapu naboru. Tematem dominującym był zakres wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. Obecnie procedowanych jest 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały ostatnio wycofane przez wnioskodawców. Cały czas „w grze” jest jednak budowa linii kolejowej Konin-Turek.

Z tych 75 wniosków, 59 jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego, dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Dla 15 projektów ogłoszono postępowanie przetargowe. Na projekt „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie studium. Wnioskodawcy poinformowali, że dla 48 przedsięwzięć w budżecie na 2021 r., jest zabezpieczenie finansowania na opracowanie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych.

Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Na koniec lutego zostało jednak 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawców. Na liście cały czas jest budowa linii kolejowej Konin-Turek, jako jeden z pięciu wniosków złożonych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.

W przypadku budowy linii kolejowej mowa jest kwocie 550-600 milionów złotych, choć wymienia się nawet miliard złotych. 85 procent tej puli stanowiłyby środki budżetu państwa, a reszta jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku inwestycji w naszym regionie, gdyby rzeczywiście miała ona kosztować miliard złotych, trzeba by znaleźć 150 milionów złotych. Przy obecnych trudnościach budżetowych gmin nie będzie to łatwe, mówiąc delikatnie. W tym roku wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zwrócił się między innymi do konińskiego samorządu z prośbą o finansowe wsparcie przygotowania dokumentacji. – Z wielką przykrością muszę odmówić partycypowania w kosztach tego ambitnego przedsięwzięcia – odpowiadał Piotr Korytkowski. Podczas niedawnej dyskusji z radnymi prezydent Konina nazwał planowaną linię kolejową Konin-Turek „ślepym torem”.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Marcin Szafrański




Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Koniniak
Dworca kolejowego nie dają rady zbudować, ale kolejne, kosmiczne plany już mają... gotowi wydać ponad miliard na połączenie kolejowe, z pociągami dwa razy dziennie, bo więcej chętnych nie będzie... zero sensu i logiki. Tego nigdy nie wybudują. To tylko dla owiec na wybory teksty. Zobaczycie!
Precz z anglicyzacją
świetnie, będzie możliwe połączenie Turek-Poznań przez Konin. Ale jako, że bliżej nam kulturowo do Kalisza i Łodzi w przyszłości będzie możliwe połączenie Konina przez Turek z tymi miastami.