Od 3 marca ma być zamknięta na około 4 tygodnie wschodnia nitka Trasy Bursztynowej (na odcinku od wiaduktu nad ulicą Nadrzeczną do Ronda Miast Partnerskich). Ruch będzie odbywał się częścią zachodnią w obu kierunkach. Powodem jest wymiana 130-metrowego kabla sprężającego.
– Jest to praca dosyć precyzyjna, którą należy wykonać w określonym reżimie z wyłączeniem ruchu – wyjaśniał podczas konferencji prasowej Piotr Korytkowski, prezydent Konina. W trakcie wymiany kabla ruch będzie odbywał się zachodnią nitką w obie strony.
Okazuje się jednak, że do czerwca trzeba będzie wymienić kolejny kabel, tym razem w zachodniej części mostu Unii Europejskiej. Do tego czasu miasto oczekuje jednoznacznej deklaracji ze strony wykonawcy w sprawie finansowania napraw. Niedawno włodarze Konina spotkali się z PORR, czyli następcą prawnym wykonawców oraz Freyssinet, która odpowiadała za sprężanie kabli w przeprawie. – Firma PORR czuje odpowiedzialność, że prace poprzednika prawnego nie są wykonane należycie – wyjaśniał prezydent Konina. Stanowisko miasta jest więc takie, że to firma PORR lub Freyssinet powinny wykonać na swój koszt kolejne naprawy. – Trwają negocjacje i ustalenia – dodał prezydent Korytkowski. W najbliższym czasie będzie chciał ponownie spotkać się wykonawcami drugiej przeprawy przez Wartę.
Do końca roku mają być wykonane badania Trasy Bursztynowej, które pokażą pełną diagnozę. – Tak, abyśmy mogli zaplanować prace, ale przede wszystkim zdefiniować ryzyka, które ewentualnie mogą się pojawić w związku z potencjalnymi awariami – mówił Piotr Korytkowski.
Oto fragment komunikatu przesłanego przez Anetę Wanjas, rzecznik prezydenta Konina:
„Prace związane z przygotowaniem do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu, montażem nowych znaków drogowych będą odbywały się w ostatnim tygodniu lutego. Zmiana w organizacji ruchu nastąpi najprawdopodobniej od niedzieli 3 marca. Dzień później wykonawca rozpocznie prace naprawcze.
Przypomnijmy, w ramach tego przedsięwzięcia wymieniany będzie kabel sprężający o długości 130 metrów między podporami 5 i 7 w estakadzie wschodniej E5. Będą to prace polegające na demontażu kabla, odkuciu bloków kotwiących i wykonaniu nowych elementów oporowych, montażu konstrukcji stalowej elementów oporowych i dewiatorów, prace polegające na wierceniu otworów przejściowych przez poprzecznice żelbetowe, instalacji rur osłonowych nowego kabla sprężającego, montażu nowych splotów, wykonaniu sprężenia i iniekcji.
Równolegle będą odbywać się także prace związane z uzupełnieniem iniektu w obiektach na wschodniej nitce przeprawy. Nad wszystkim będzie czuwał inspektor nadzoru.
Zastrzegamy sobie jednak możliwość zmiany terminu w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od miasta czy wykonawcy, a związanych np. z warunkami atmosferycznymi, tj. nagłym spadkiem temperatury. Wymagana najniższa temperatura, w której można wykonywać wymienione prace, to 5 stopni na plusie w środku konstrukcji”.