W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Osiedle Szafirowe

Aktualności

W Koninie będzie zmiana części tras i kursów MZK. Pojawią się też autobusy elektryczne

2019-01-03 09:32:55
W Koninie będzie zmiana części tras i kursów MZK. Pojawią się też autobusy elektryczne

Na oficjalnej stronie miasta został opublikowany dokument pod nazwą „Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych dla Konina”. Dowiadujemy się z niego między innymi, że w 2020 roku miasto zamierza dostarczyć MZK pierwszych sześć autobusów elektrycznych. Czytamy również, że w najbliższej przyszłości planowana jest korekta części tras linii i wykonywanych kursów oraz, że w ostatnich latach zmniejszała się systematycznie o około 5 procent rocznie liczba pasażerów komunikacji miejskiej.

MZK dysponuje 57 autobusami (wszystkie z silnikami na olej napędowy). To stan na 30 września 2018. – Odnowa taboru nie była prowadzona systematycznie. Do 2010 był wymieniany niewielkimi partiami – po kilka pojazdów – niemal corocznie – czytamy w dokumencie. W 2011 roku wprowadzono do ruchu 15 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych oraz w 2017 – 8 kolejnych. – Zaniechanie na kilka lat wymiany taboru spowodowało, że pomimo wprowadzenia do ruchu 8 nowych autobusów, średni wiek taboru MZK jest aktualnie dość wysoki – 11,5 lat. Najstarsze pojazdy (10 sztuk, 17,5 proc.) są w wieku 20 lat lub wyższym, a niemal połowa taboru (45 proc.) osiągnęła już co najmniej 15 lat – dowiadujemy się z Analizy.

Autorzy informują też, że w najbliższej przyszłości planowana jest korekta części tras linii i wykonywanych kursów w celu dostosowania oferty przewozowej do potrzeb mieszkańców Konina i okolicznych miejscowości. Takie działania wynikają z analizy wyników badań marketingowych przeprowadzonych w drugiej połowie września i w październiku 2018 roku.

Czego się jeszcze dowiadujemy? Między innymi, że w skali trzech analizowanych lat (2015-2017) nastąpił skumulowany spadek liczby pasażerów o ponad 10 procent. W 2015 było ich 11 milionów 111 tysięcy, w 2016 – 10 milionów 542 tysiące, a w 2017 – 9 milionów 936 tysięcy. To wiąże się też ze spadkiem wpływów ze sprzedaży biletów. Jak wiadomo również pod koniec 2017 roku Rada Miasta Konina kolejnymi uchwałami wprowadziła prawo do przejazdów bezpłatnych dla uczniów szkół podstawowych i oddziałów gimnazjalnych Konina oraz gmin Stare Miasto i Kazimierz Biskupi.

Z dokumentu dowiadujemy się również, że miasto kupi 12 autobusów – w tym 6 hybrydowych i 6 elektrycznych wraz z infrastrukturą zasilającą. Dostawy taboru powinny rozpocząć się w 2020 roku i na początek ma to być 6 autobusów elektrycznych. Projekt otrzymał dofinansowanie decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 21 września 2018.

Autorzy Analizy informują również, że Konin w dość ograniczonym stopniu korzystał dotychczas ze środków Unii Europejskiej na zakup taboru dla komunikacji miejskiej.

(na zdjęciu autobusy, które trafiły do Konina pod koniec 2017 roku)

Marcin Szafrański

Podziel się

Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:




Olek
Ilość autobusów nr 53 na trasie do Kazimierza Biskupiego jest niewystarczająca w autobusie jest taki ścisk że nie ma gdzie stopy postawić. W południe nie ma czym dojechać do Konina.
Kolega
To nie jest zasługa obecnego Prezydenta, tylko jego poprzednika. Mógłby się teraz wykazać i sięgać po następne autobusy elektryczne. Ps. a nie miało być wodorowyvh?
qqq
w nowoczesne tak, ale nie w elektrycznie bo to jest przepłacanie
As
Dobra decyzja. Trzeba inwestować w nowoczesne autobusy, nowe podświetlane przystanki, elektroniczne tablice na przystankach, i też korygować rozkłady jazdy do potrzeb mieszkańców. Oczywiście kierowcy MZK powinni lepiej zarabiać.
qqwq
kretynizm i marnowanie pieniędzy. Do tego droga eksploatacja. Niech mi ktoś powie co zmieni nawet 40 autobusów. 40 w stosunku do kilku tysiecy jeżdzących przez miasto??? Naprawde ekologia nam wzrośnie jak cholera. Gdybyscie naprawde chcieli ekologie podłączylibyscie wszystkich pod cieplik a koszt ogrzania domu kosztowac miałby połowe tego co teraz opalanego ekogroszkiem. Wtedy mielibyście ekologie. Tak mamy zwykłe picowanie i PR jak to za platformy wszystko sie robiło.


Jesteśmy na: