Między czerwcem tego roku a lipcem 2018 roku zaplanowano zamknięcie 60-kilometrowego odcinka linii kolejowej Podstolice-Konin. Natomiast od lipca przyszłego roku do czerwca 2019 zostanie wstrzymany ruch i najcięższe prace modernizacyjne będą prowadzone na 40-kilometrowym odcinku Konin-Barłogi, w stronę Warszawy.
Optymalne dla pasażerów?
Dziś w siedzibie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w Poznaniu odbyła się konferencja, podczas której mowa była o remoncie linii kolejowej i tym, jak później pociągi przyspieszą na trasie między stolicą Wielkopolski a Warszawą.
– Równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy. Wykonamy w tym czasie bardzo duży zakres prac. Planujemy wspólnie z partnerami tzn. przewoźnikami i samorządem, optymalne dla pasażerów zmiany w komunikacji – mówi Sebastian Mech, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PLK wspólnie z urzędem marszałkowskim w Poznaniu ustaliły, że do obsługi ruchu regionalnego, w czasie prowadzonych robót, na zamkniętych odcinkach będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Pasażerowie pojadą między innymi drogą krajową nr 92 oraz autostradą A2. Takie przejazdy zaplanowano:
– między Koninem a Wrześnią – od czerwca 2017 do lipca 2018
– między Koninem a Barłogami od lipca 2018 do czerwca 2019
Orientacyjny czas przejazdu autobusami:
– na odcinku Września-Konin, z postojami na wszystkich kolejowych stacjach i przystankach, planowany jest na około 115 minut.
– na odcinku między Poznaniem a Koninem bezpośredni przejazd (z wykorzystaniem autostrady A2) planowany jest na około 100 minut.
Relacja |
Obecnie |
Zastępcza Komunikacja Autobusowa |
Po modernizacji najszybszy |
Poznań Gł. – Konin |
ok. 70 minut |
ok. 100 minut |
ok. 55 minut |
Konin – Września |
ok. 45 minut |
ok. 115 minut |
ok. 35 minut |
Zmiany w komunikacji dotyczą także pasażerów pociągów dalekobieżnych. Informacje już podaje przewoźnik. Pociągi dalekobieżne między Poznaniem a Warszawą pojadą trasą zmienioną: Poznań-Gniezno-Inowrocław Rąbinek-Kutno-Warszawa. – Proponowana trasa jest najszybszym możliwym bezpośrednim połączeniem między miastami. Czas podróży zmieni się o około 40 minut – informuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PLK.
Po co potrzebny jest remont linii kolejowej?
Jak informują przedstawiciele PLK przebudowa trasy podwoi jej możliwości. Pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością 160 km/h. Skróci się czas podróży m.in. składów regionalnych. Planowane zmiany to krótsze podróże:na trasie Poznań-Konin o około 15 minut, między Sochaczewem a Koninem o około 35 minut, a między Koninem a Kutnem o około 20 minut.
Inwestycja za 2,6 miliarda
Jak dziś informowano podczas konferencji, kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje Łowicz, Kutno, Koło i Konin. – Wybudowane będą nowe perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Także w Podstolicach, Koninie-Zachód, Kutnie Azory, Mysłakowie i Leonowie poprawi się standard obsługi pasażerów. Wygodną podróż zapewnią wyższe perony wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie – informuje Zbigniew Wolny. W Koninie, Kutnie i Łowiczu wybudowane zostaną nowoczesne Lokalne Centra Sterowania (LCS). Mają one umożliwić sprawne prowadzenie ruchu pociągów na linii między Poznaniem a Warszawą.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w kwietniu wyłonią wykonawców modernizacji odcinka między Swarzędzem a Sochaczewem na trasie Poznań-Warszawa.
Szacowany koszt modernizacji linii to około 2,6 mld zł. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej. W ramach tej inwestycji wyremontowanych będzie 237 km dwutorowej linii między Swarzędzem a Sochaczewem, 659 km sieci trakcyjnej, 300 km torów, 269 rozjazdów, przebudowanych zostanie 16 mostów i 10 wiaduktów.